Supervision er en psykolog faglig metode og setting, hvor der arbejdes fokuseret med:
Det er ikke et format, hvor man mødes for at ventilere og diskutere arbejdsmiljø, team problematikker eller problemer med ledelse, almene trivselstemaer eller intern kommunikation. Ved sådanne behov er det lederens opgave at sørge for at der bliver taget hånd om dette i en anden, supplerende kontekst, så supervisions fokus kan rettes mod professionsudvikling og kvalitetssikring af borgerydelserne.
Supervisionen sammentænkes med organisationen og de forskellige udviklingsbehov hos medarbejderne – ud fra en analyse/undersøgelse af kvaliteten af arbejdet med ydelserne til borgeren –kerneopgaverne.
Det anbefales at supervisionen finder sted hver 2. uge i samme lokale, hvor der er arbejdsro. Det anbefales at lederen medvirker til supervisionen som en del af det reflekterende team. Lederens prioritering af supervision og deltagelse deri har positiv effekt på øvrigt personale.
Supervisionssessionen anbefales at være af enten 1½ eller 2 timers varighed og for at sikre kontinuitet anbefales det, at samme supervisor er tilknyttet minimum 1 år. Ved skift mellem supervisor anbefales et overlap, gerne med en mesterlærefunktion, for at sikre bedst mulig overgang med indføring i supervisionen, samarbejdsflader med ledelse, evt. øvre ledelse etc. Supervisionsforløb og læringsmål evalueres efter behov, men minimum halvårligt.
Supervisionen er individuel, selv når den foregår i gruppe. Gruppen fungerer som reflekterende team og der samles op på alle deltagers læringsmål ved afslutning af hver supervision. Det individuelle læringsmål giver fleksibilitet i forhold gruppens øvrige deltagelse.
Etablering af supervisionskontrakten med læringsmål for supervisionen giver mulighed for monitorering og kvalificeret evaluering af supervision.
Kontrakten er en målrettet og konkret guide for den læring i form af professionsudvikling af sikkerhed, kompetence, etisk overblik etc., som der arbejdes på skal finde sted i supervisionsforløbet.
Et læringsmål sætter en retning for samarbejdet i supervisionen ud fra en analyse/undersøgelse af, hvilke forbedringer, der skal til hos medarbejderen, for at kunne optimere/ levere et bedre resultat med sine opgaver for borgeren.
Det gode læringsmål er konkret og knyttet til praksis - og ikke abstrakt eller et generaliseret udsagn.
Læringsmålet skal indeholde 2 dele:
”jeg vil gerne bliver mere sikker på/ lære ……, fordi jeg forventer det vil styrke mit arbejde i forhold til …… (konkret opgave i forhold til borgeren) ”.
Målene skal være:
For at effektuere og målrette ydelserne arbejder vi med
Feedback skal være: